Vegan op vakantie

Eind juni ben ik samen met mijn vriend op vakantie geweest naar Portugal. Een ‘babymoon’, zoals ze dat ook wel noemen, de laatste vakantie met z’n twee. We hebben heerlijk genoten en aangezien ik al ruim twee jaar volledig veganistisch eet, doe ik dat ook op vakantie. Ook op vakantie kun je prima veganistisch eten, persoonlijk vind ik het wel fijn om mij een beetje voor te bereiden, zodat ik niet voor onverwachte situaties kom te staan. Na meerdere vakanties als ‘vegan’ mee gemaakt te hebben, deel ik graag met jullie mijn tips voor een zorgeloze vegan vakantie.

Voorbereiding
Het is fijn om voordat je op vakantie gaat al wat voorbereidingen te treffen. Zie het als een stukje extra voorpret! Het begint al met het uitzoeken van de bestemming. Ik kijk samen met mijn vriend waar we heen willen en als je een beetje creatief bent, kun je overal naar toe! Wij hadden dit keer voor Portugal gekozen. Nu staat Portugal niet per se bekend om zijn ‘vegan friendly’ keuzes, maar ik wist dat dat wel goed zou komen.

Accommodatie
Wij hebben gekozen voor een appartement. Zo wist ik zeker, dat mochten er echt geen (of geen lekkere) vegan restaurants of opties zijn in de buurt, we altijd ons eigen eten konden maken.
Taal
Ik was nog nooit in Portugal geweest en kon dan ook geen woord Portugees. Daarom heb ik van tevoren even online gezocht naar de Portugese vertaling van vegan, vlees, zuivel, ei, etc. Ik maakte een lijstje in mijn telefoon en op die manier kon ik in de supermarkt gemakkelijk zien of een product vegan was of niet.
Daarnaast kun je online voor zo’n beetje iedere taal ook een ‘vegan paspoort’ vinden. Dit is een klein documentje met daarin uitgelegd in de taal naar keuze wat je wel en wat je niet eet. Dit kun je bij een restaurant aan de ober of kok laten lezen, mocht je er in het Engels niet uit komen.
Inkopen
Omdat ik eigenlijk totaal niet wist wat ik kon verwachten qua vegan opties in Portugal, vond ik het een fijn idee om zelf wat basis ingrediënten en snacks mee te nemen, zodat ik altijd iets kon maken. Zo nam ik in mijn koffer havermout, pindakaas en nakd repen mee. Op die manier kon ik altijd een ontbijtje maken (mocht daar niets zijn) en had ik altijd een snack.
Restaurants
Als je vegan restaurant (bestemming) op Google zoekt, komen er allemaal opties naar voren. Een fijne website is ‘happy cow’. Daar zie je niet alleen volledig vegan of vega restaurants, maar ook restaurants met vegan opties. Dat vind ik heel fijn, want mijn vriend eet niet volledig veganistisch en op die manier hebben we allebei opties. Ik heb thuis al wat restaurants bekeken en ook op vakantie heb ik gezocht. Vaak staan op Google (of tripadvisor) ook foto’s van het menu, ook fijn om even een kijkje te nemen!

Op vakantie
En toen was het zover! We gingen vertrekken! Wat superfijn was, was dat wij de hele vakantie een huurauto hadden.

Supermarkt
Zo zijn we op de eerste dag meteen naar een mega supermarkt gegaan en konden we alles wat we wilden meenemen (met 22 weken zwangerschap, kan ik niet heel veel meer tillen dus die auto was heel fijn!). Eenmaal in de supermarkt werd ik mega blij! Behoorlijk veel vegan producten (naast natuurlijk het groenten, fruit, granen, bonen, etc.). Ook mijn lijstje met Portugese woorden kwam goed van pas, want zo kon ik precies zien wat ik wel of niet wilde kopen.
We kochten ook ingrediënten om zelf een maaltijd mee te koken. Zo hebben we wraps met falafel en linzen pasta gemaakt.
Restaurants
Soms wil je ook gewoon spontaan even ergens eten. Zo hadden wij dat op de eerste dag, na de vlucht. We hadden honger en wilden snel iets eten. We kwamen een pizzeria tegen en hebben daar pizza gegeten. Vrijwel altijd (ik check het wel altijd even) is een pizza bodem vegan en ik kies dan een vega pizza van de kaart en vraag zonder kaas. Net zo lekker! 😊
Verder heb ik veel op happy cow gekeken en op die manier kom je ook bij mooie plekken waar je anders nooit was gekomen. Zo heb ik een keer brood met hummus en gegrilde groenten gegeten, nog een pizza, vegan paella, linzen stoof en heb ik een vegan muffin met smoothie gescoord.
Meegenomen eten
Vlak bij ons appartement zat een klein supermarktje waar mijn vriend iedere ochtend een vers stokbrood haalde. Op ons balkon hebben we dat heerlijk opgegeten. Ik was heel blij met mijn pindakaas, want dat at ik iedere dag. Maar ik had ook daar genoeg keuze gehad achteraf. Zo hadden we jam gekocht en vond ik een super lekkere ‘cream cheese’ van Violife (schijnt ook in Nederland verkocht te worden, echt mega aanrader!!). Een ochtend heb ik havermout gemaakt, maar verder heb ik lekker genoten van het verse stokbrood.

IMG-20190628-WA0023

Praktische tips
Ik had nu het geluk dat er behoorlijk veel vegan opties waren in Portugal. Mocht je nu ergens komen waar je alleen echt puur plantaardig voedsel (zoals groenten, fruit, bonen, granen, etc.) kunt vinden, dan heb ik ook nog wat makkelijke tips om iets heel lekkers op tafel te zetten.

Havermout
Zoals ik al eerder zei, neem een pak havermout mee. Je kunt dit in water koken, doe er een banaan of ander fruit doorheen en je hebt een heerlijke voedzame maaltijd.
IJs
Een zomervakantie is eigenlijk niet compleet zonder ijs! Vaak is waterijs veganistisch, dus dat kun je altijd even checken. Je kunt ook heel gemakkelijk zelf ijs maken van bananen. Wij hadden in ons appartement een vriesvak in de koelkast en er lag ook een staafmixer. Laat per persoon 3 bananen rijp worden (of koop ze rijp). Schil de bananen en snij ze in stukjes, doe dit in een zakje of bakje en stop het voor minimaal 4 uur in de vriezer. Thuis heb ik een krachtige keukenmachine, maar de staafmixer daar was niet heel krachtig, daarom hebben wij de bananen eerst 10 minuten buiten de vriezer gezet. Meng het met de staafmixer tot een romig geheel en klaar is je ijs! Je kunt er ook ander fruit doorheen doen voor een ander smaakje.
Snack
Ik had zelf snack repen mee, maar je kunt natuurlijk altijd fruit vinden waar je ook bent. Zo hadden wij een watermeloen gekocht en een aantal dagen konden wij hiervan eten. In de ochtend sneden wij meerdere stukjes en deden deze in een bakje. Zo hadden we aan het zwembad een lekkere snack. Dit kun je ook doen met ander fruit natuurlijk of met rauwkost.
Geniet ervan!
Een vakantie blijft een moment om lekker tot rust te komen, dus probeer dat vooral en te doen en maak je niet te druk. Ik heb ook een keer alleen een bordje patat met ketchup gegeten en doordat ik er relaxed instond, was dat ook helemaal prima. Ik heb in ieder geval enorm genoten van onze vakantie en daarnaast ook nog eens heerlijk gegeten!

Hopelijk heb je iets aan mijn tips! Heb jij nog een aanvullende tip? Ik hoor het graag!