Zwangerschapsupdate 1 – De periode voor mijn zwangerschap

‘Morgen is de dag dat ik een test kan doen, de hele dag ben ik onrustig en zenuwachtig. Ook spanning ervaar ik wel. Ik heb al wat steken in mijn buik gevoeld, waarschijnlijk word ik gewoon ongesteld morgen. Die nacht sliep ik heel onrustig en droomde ik over baby’s. Zaterdag om half zeven word ik wakker (dat gebeurt nooit!). Mijn vriend was blijkbaar ook wakker, tijd om de test te doen.

En ineens kwam daar een tweede streepje tevoorschijn. Huh? Dat kan toch niet, ik voelde toch steken in mijn buik? Zie ik het wel goed? Ja mijn vriend zag het ook. Ik geloofde het niet en begon ineens te huilen. Het streepje werd steeds duidelijker en dat was het bewijs, ik was zwanger! Ik durfde het niet te geloven en deed meteen nog een test, misschien was deze test wel niet goed? Gelukkig kwam daar ook meteen een tweede streepje in beeld.’

Wauw wat voelde ik een blijdschap en dankbaarheid! Ik deel hierbij met jullie een aantal onderwerpen waar ik de periode voor mijn zwangerschap mee bezig was, om mij zo ver als mogelijk voor te bereiden op een mogelijke zwangerschap.

Voeding
Ik ben al een aantal jaar geïnteresseerd in gezonde voeding. Door middel van voeding kun je je zoveel beter voelen. Zelf eet ik plantaardig/veganistisch en ik zet dit voort tijdens mijn zwangerschap. Ik voel mij hier goed bij en ik kijk bewust naar welke voedingsmiddelen ik (en nu mijn baby) nodig hebben. Ik wist al een tijdje dat ik over niet al te lange periode graag een kindje zou willen, ik heb daarom geprobeerd om de maanden daarvoor al heel bewust te kijken naar mijn voedingspatroon. Ik hield globaal bij wat ik at (door middel van de ‘daily dozen’ app), om zo een goed overzicht te hebben van welke voedingsmiddelen ik meer of juist minder kon eten.

Stoppen met de pil
Doordat ik al jaren bezig ben met mijn lichaam gezond voeden, kreeg ik steeds meer een afkeer voor de anticonceptiepil die ik jarenlang heb geslikt. Ik las online allerlei verhalen van vrouwen die zich een stuk beter voelde toen ze met de pil stopte. Daarom ben ik 2,5 jaar geleden gestopt met de pil en nu ben ik zo blij met die keuze! Het heeft de eerste keer na het stoppen van de pil namelijk best lang geduurd voordat ik ongesteld werd en daarna was mijn cyclus het eerste jaar heel onregelmatig. Op dat moment wat dat prima voor mij, omdat ik die kinderwens nog niet had. Als ik dat nu had gehad, had het mij denk ik veel frustratie opgeleverd. Mijn cyclus was afgelopen jaar heel regelmatig en ik kon dan nu ook beter inschatten wat mijn vruchtbare dagen zouden zijn.
Er zijn zoveel andere manieren qua anticonceptie dat er vast voor iedereen een goed alternatief te vinden is.

Bloedonderzoek
Sinds ik zo bewust met mijn voeding bezig ben en plantaardig ben gaan eten, laat ik eens per jaar een bloedonderzoek doen. Ik laat mijn waarden dan checken van onder andere vitamine B12 (dit moet je altijd bij slikken als je vegan bent en schijnt ook niet verkeerd te zijn als je wel vlees eet), ijzer, vitamine D en nog een paar anderen. Ik haat echt prikken en val iedere keer bijna flauw, maar het is het waard. Afgelopen keer heb ik ook mijn foliumzuur waarde laten checken. Foliumzuur (B11) is een vitamine die in de ontwikkeling van een baby een belangrijke rol speelt. Bij een tekort hieraan, is de kans op een ogen ruggetje of hazenlip groter (bron: voedingscentrum).

Mijn foliumzuur waarde was gemiddeld (prima dus), dus ik kon beginnen met het slikken van supplementen. Ik had geen tekort, waardoor ik bijvoorbeeld meer had moeten slikken. Dit is ook altijd goed om met je huisarts te overleggen! Ik heb gekozen voor de natuurlijke vorm van B11 en dat is folaat. Foliumzuur is de synthetische vorm hiervan. Er zijn meerdere bronnen online hierover, die je kunt lezen om voor jezelf een keuze hierin te maken.

Supplementen
Na mijn bloedonderzoek besloot ik om te kiezen voor een zwangerschapsmulitvitamine. Hierin zijn alle vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor je zwangerschap goed afgestemd, waaronder ook een goede dosis van B11 (folaat). Vitamine D wordt ook altijd aangeraden voor je zwangerschap. Nu is vitamine D over het algemeen niet vegan, dus ik ben opzoek gegaan naar een vegan zwangerschapsmulti, die ook alle vitaminen en mineralen had die ik graag wilde. Ik kwam uit bij het supplement ‘zwanger compleet’ van organic essentials. Wat ik hier fijn aan vind is dat het van goede kwaliteit is (goed opneembaar voor je lichaam) en dat er geen overbodige troep aan is toegevoegd.

Ik ben dit direct na het bloedonderzoek gaan slikken, ook al was ik toen nog niet bezig met zwanger worden. Ik wilde dat mijn lichaam goede voorraden had, op het moment dat ik daar wel mee bezig zou zijn.

Inspiratie en tips
Ik vond het heel interessant om online op zoek te gaan naar tips en inspiratie. Het voelde goed om iets te kunnen doen. Graag deel ik met jullie mijn tips of bronnen waar ik wat aan heb gehad.

-Boek: Gezonde mama
Dit boek van Alicia Silverstone is een heel fijn boek die je al in huis kunt halen voordat je zwanger bent. Alicia eet plantaardig en vertelt in het eerste deel van haar boek hoe je door middel van onder andere voeding je ‘babyhuis’ klaar kunt maken voor een baby. Het leest heel fijn en ze heeft ook advies gevraagd aan verschillende professionals.

-Instagram: Linda Reinhardt
Linda is een professional op het gebied van zwanger worden. Op haar Instagram pagina en website geeft zij allerlei tips over wat je zelf kunt doen om te kans op een zwangerschap te vergroten. Een tip die ik meteen heb opgevolgd; je voeten warm houden. Blijkbaar kan de kou van je voeten op je baarmoeder slaan, wat innesteling moeilijker maakt. Ik liep altijd op blote voeten door het huis en ze voelde altijd heel koud aan. Ik heb meteen iedere dag warme sokken aangetrokken en mijn voeten goed warm gehouden!

-Website: Rikaonline
Op de website van Rika kun je veel lezen over innesteling. Ze heeft er zelfs een heel boek over geschreven. Op deze website staat een gratis cursus die je kunt doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze cursus in een avond heb doorgelezen. Er staan veel tips in en een daarvan is dat stress een zwangerschap heel erg in de weg kan staan. Met name langdurige stress. Een oplossing hiervoor is om de stress te doorbreken. Daarom kun je in deze cursus een ontspanningsoefening vinden. Een soort meditatie die je kunt luisteren en waar je een lichaamsscan doet. Je baarmoeder en eierstokken zijn ook onderdeel hiervan. Ook een fijne oefening voor als je niet zwanger wilt worden trouwens!

Dit zijn de dingen die ik heb gedaan in de periode voor mijn zwangerschap. Iedereen is anders en dat is helemaal oké! Heb jij nog andere tips of dingen die jij gedaan hebt? Ik ben benieuwd, laten we elkaar helpen!

Liefs Esther

 

Ik ben geen expert op dit gebied. Dit is mijn persoonlijke verhaal over wat ik heb gedaan om mij voor te bereiden op deze zwangerschap. Iedereen is anders en het is altijd verstandig om veranderingen in je levensstijl te bespreken met een professional, zoals een huisarts.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.