Terugblik op 2018

De kerstdagen zijn geweest en daarmee is het einde van 2018 bijna inzicht. Wanneer het nieuwe jaar in beeld komt, beginnen veel mensen met het maken van goede voornemens. Hoewel ik dit een heel mooi streven vind, vind ik het ook belangrijk om terug te kijken op afgelopen jaar en daardoor stil te staan bij wat ik allemaal al bereikt heb.

Afgelopen jaar is voor mij een heftig jaar geweest. Ik heb veel tijd thuis doorgebracht, omdat ik in een burn-out terecht was gekomen. Ik ben daar online nog niet echt open over geweest, omdat ik het heel spannend vond om het met iedereen te delen en omdat ik ook nog niet goed wist hoe ik het wilde delen. Gelukkig voel ik mij steeds beter en voelt het voor mij nu goed om dit met jullie te delen en hiermee het jaar af te sluiten.

Aan het begin van het jaar kon ik er niet meer omheen om mij ziek te melden. Ik was enorm moe en werd heel snel emotioneel. Ik had het gevoel dat alles wat ik moest doen al te veel was. Toch heeft het heel lang geduurd voordat ik voor mijzelf had geaccepteerd dat ik een burn-out had en in te zien dat het echt tijd zou kosten om beter te worden. Iedere maand dacht ik; ach over een paar weken is het wel weer over. Maar iedere keer werd ik weer teleurgesteld, omdat ik mij nog helemaal niet goed voelde (soms zelfs slechter dan daarvoor).

Ik kan best wel perfectionistisch zijn, heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en ik zorg graag voor anderen. Dit zijn mooie eigenschappen, maar ik ben afgelopen jaar wel gaan inzien dat de manier waarop ik leefde, ik voortdurend over mijn eigen grenzen heen ging en daarmee niet goed voor mijzelf zorgde. Dit zijn daarom punten waar ik mee aan de slag ben gegaan. En hoewel ik nog een weg te gaan heb en iedere dag mijzelf weer beter leer kennen, probeer ik ook trots te zijn op wat ik nu al bereikt heb.

Daarom wil ik naast goede voornemens ook terug blikken op afgelopen jaar, om te zien er al allemaal wel goed gaat.

Terugblik

Mediteren
Al snel werd het duidelijk voor mijzelf dat ik geen rust in mijn hoofd kon vinden. De hele dag door had ik allerlei gedachten, die mij niet altijd verder hielpen. Ik ben daarom begonnen met mediteren. Meditatie klinkt voor sommige mensen erg zweverig, maar ik ben erachter gekomen dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik mediteer met de app ‘Headspace’, waarbij er voor iedere situatie wel een meditatie te vinden is. Soms mediteer ik iedere dag en soms maar een keer per week. Voor afgelopen jaar had ik nog nooit gemediteerd, dus ik ben blij en trots dat ik hier mee begonnen ben!

Yoga
Voor mij geeft yoga ontspanning en voldoening. Wanneer ik merk dat ik steeds een stukje verder in een houding kom, maakt dat mij trots! Ik heb af en toe een les gevolgd bij een yoga school en nu probeer ik minimaal eens per week een lesje thuis te doen. Dit doe ik via het YouTube kanaal van Adriene.

Telefoon ’s nachts uit
Ik had het gevoel altijd voor iedereen bereikbaar te moeten zijn. Dit gaf mij een heel onrustig gevoel en ik keek steeds of ik niet een berichtje had. Daarom heb ik afgelopen jaar besloten om mijn telefoon niet meer naast mijn bed te leggen. Ik merkte dat als ik bijna in slaap viel en ik een berichtje kreeg, ik moést kijken en weer klaar wakker was. Hierom ligt mijn telefoon nu ’s nachts buiten mijn slaapkamer en gebruik ik een digitale wekker. Dit geeft mij veel rust en ik val ook een stuk sneller en rustiger in slaap.

Op tijd slapen
Ook probeer ik iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Op die manier raakt mijn lichaam gewend aan een ritme en maak ik langere nachten. Waardoor ik mij uiteindelijk weer beter voel.

Lezen
Doordat ik mijn telefoon niet meer mee naar bed neem, is er tijd ontstaan om boeken te lezen. Soms ben ik al moe en ga ik meteen slapen als ik in bed lig, maar soms ben ik nog niet moe en dan pak ik nu mijn e-reader erbij om een aantal bladzijden te lezen. Ook dit werkt voor mij heel ontspannend.

Voedzaam ontbijten
Ik heb afgelopen jaar bijna iedere dag een voedzaam ontbijt gegeten. Voorbeelden hiervan zijn havermout en een groene smoothie. Wanneer je een nieuwe gewoonte wil aanleren (zoals gezonder eten), kun je dit het beste stap voor stap aanpakken. Ik had als doel voor mijzelf dat in ieder geval mijn ontbijt gezond en voedzaam moest zijn. Dit is bijna alle dagen gelukt. En het allerleukste hiervan? Doordat ik de dag goed begon en ik mij daardoor goed voelde, wilde ik vaak de rest van de dag ook gezond eten!

 

Blog begonnen
Waar ik ook echt trots op ben, is dat ondanks ik mij niet altijd even goed voelde afgelopen jaar ik toch iets begonnen ben waar ik nog steeds heel blij van word. Ik heb een eigen blog/website waar ik iedere week minimaal een artikel op plaats. Ik merk dat ik dit heel leuk vind en er ook energie van krijg. Ik ben af en toe nog best moe en heb dan niet altijd zin om iets te gaan ondernemen, maar ik heb wel gemerkt dat de hele dag op de bank liggen en Netflix kijken er niet voor zorgt dat ik mij beter ga voelen. Nu kan ik op zo’n moment lekker aan de slag met bloost schrijven en foto’s maken en dat geeft veel voldoening!

Bali
Mijn reis naar Bali is echt een hoogtepunt geweest afgelopen jaar. En natuurlijk helemaal omdat mijn vriend mij daar ten huwelijk heeft gevraagd! Ik heb hele fijne dagen daar gehad en echt kunnen genieten en rust kunnen pakken.

Voornemens

Zo door blijven gaan
Ik ga het dit jaar eens anders doen met de goede voornemens. Mijn voornemen is om zo door te gaan als dat ik nu doe. Ik kan al snel denken dat alles beter moet en daarom is het een hele opgave om zo door te blijven gaan en tevreden te zijn met wat ik nu al allemaal doe. Ik wil dankbaar blijven voor alles om mij heen. Dat is hoe ik het nieuwe jaar in wil gaan!

Herken jij punten uit mijn verhaal of heb jij hele andere dingen waar jij mee aan de slag zou willen volgend jaar? Laat het mij weten, ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal!

Liefs Esther

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.