5 tips om goedkoop vegan te eten

Anderhalf jaar geleden ben ik volledig plantaardig gaan eten. Ik heb gemerkt dat veel mensen het idee hebben dat veganistisch eten erg duur is. Dit is namelijk een vraag die ik regelmatig gekregen heb. Ik kan uit ervaring spreken dat dat zeker niet het geval hoeft te zijn. In tegendeel zelfs, ik ben namelijk wekelijks minder geld kwijt aan boodschappen sinds ik plantaardig eet. Daarom wil ik met jullie mijn vijf tips delen, hoe je goedkoop vegan kunt eten.

Zorg voor een goede basis
Ik vind het fijn om een basis voorraad in huis te hebben. Dit is langer houdbaar voedsel, waar ik gemakkelijk een maaltijd van kan maken. Je kunt deze producten in groot verpakkingen kopen, wat vaak goedkoper is (en ook nog eens verpakkingsafval scheelt!). Deze basis producten zijn onbewerkte producten, dus je lichaam wordt hier ook erg blij van. Wanneer je voor jezelf hebt ontdekt welke producten altijd in jouw basis voorraad staan, kun je ook de aanbiedingen van de supermarkten in de gaten houden. Zo kun je in één keer groot inslaan en bespaar je een hoop geld (Let wel op dat je niet té veel koopt waardoor je het uiteindelijk weg moet gooien, dat zou enorm zonde zijn).

Onderstaande (houdbare) producten heb ik altijd in huis.

  • Havermout
  • Zilvervliesrijst
  • Kruiden (kaneel, kurkuma, komijn, paprika poeder, chili poeder)
  • Volkoren pasta (ik wissel tussen spaghetti, macaroni en penne)
  • Rijstwafels
  • Peulvruchten en bonen in glazen pot (mijn favorieten zijn linzen, kikkererwten, kidneybonen en zwarte bonen)
  • Tomaten passata
  • Kokosmelk
  • Lijnzaad
  • Pindakaas
  • Rozijnen

Seizoensgebonden groenten en fruit
Mijn basis voorraad vul ik wekelijks aan met verse groenten en fruit soorten. Hoewel we tegenwoordig iedere dag van het jaar bijna alle soorten groenten en fruit in de supermarkt kunnen vinden, loont het enorm om voornamelijk groenten en fruit uit het seizoen te eten. Deze producten hebben een minder lange reis hoeven afleggen naar de supermarkt en het heeft minder energie gekost om het product te maken, waardoor de prijs op dat moment vaak lager ligt. Op de website van milieu centraal kun je zien welke soorten er op dat moment van het seizoen zijn. Wat ik zelf heel leuk vind, is dat sinds ik hier op let, ik veel meer verschillende soorten groenten en fruit eet.

Onbewerkt en puur eten
Het is heel mooi om te zien dat er steeds meer vegan alternatieven komen. Wanneer je alleen maar dit soort producten zou kopen, zou het inderdaad een stuk duurder zijn om plantaardig te eten. Kies voor onbewerkt voedsel. Er was minder werk nodig om die producten te maken, waardoor je altijd voordeliger uit bent. En wanneer je een basis voorraad zoals hier boven omschreven in huis hebt, zal het steeds gemakkelijker worden om zelf een maaltijd in elkaar te zetten.

Maak vervangers zelf
Wanneer je wel een keer een plantaardig alternatief wilt gebruiken voor een gerecht kan dat natuurlijk altijd. Een goedkopere (en leukere) optie is om zo’n vervanger zelf te maken! Denk bijvoorbeeld aan hummus, bonenburgers, notenpasta, granola, koekjes, repen (het recept voor de repen op de foto vind je in dit artikel) en plantaardige melk.

Neem bijvoorbeeld havermelk, je bent al snel twee euro kwijt voor een pak van één liter. Ik maak mijn havermelk zelf van 100 gram havermout en één liter water. Dit doe ik in de blender en zet deze een minuutje aan. Ik giet het mengsel daarna door een zeef en je hebt zelf gemaakte havermelk! Je hebt al een pak havermout van 500 gram voor € 0,45, wat betekent dat je voor minder dan tien cent al een liter havermelk hebt! En het restje wat in de zeef is blijven zitten kun je gebruiken in een bak recept! Dat vind ik nou leuk! 😊

Doe weekboodschappen
Misschien is dit een beetje een open deur, maar het scheelt wel echt heel veel qua kosten. Door een keer per week je boodschappen te doen heb je meteen alles in huis en kom je niet dagelijks in de verleiding om toch nog extra (ongezonde) producten mee te nemen. Hoewel wij thuis maar met z’n tweeën zijn, kook ik vrijwel altijd voor vier personen. Zo hoef ik later in de week een keertje niet te koken (alleen het eten op te warmen) of kan de rest in de vriezer. Dan heb ik altijd een kant en klare maaltijd in huis.

 

Dit zijn mijn tips om goedkoop plantaardig te eten. Heb jij nog andere tips? Laat ze vooral hieronder weten, ik ben benieuwd!

Liefs Esther

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.