Favoriete gerechten – Oktober

Ik probeer heel gevarieerd te eten, maar ik merk toch dat ik sommige maaltijden in een periode vaker eet. Dit heeft soms te maken met het weer of het komt doordat ik een nieuw recept heb ontdekt wat ik super lekker vind en dat een tijdje wekelijks maak. Omdat ik het zelf ook altijd heel interessant vind wat andere mensen eten, wil ik maandelijks een aantal recepten en producten met jullie delen die ik die maand veel gegeten heb. Misschien zit er wel iets bij wat ook bij jullie thuis een nieuwe favoriet wordt!

Het grootste deel van de afgelopen maand was ik op Bali. Ook daar had ik al snel mijn favoriete gerechten, waarvan ik sommige daarna thuis ook nog heb gemaakt.

Ontbijt
Op vakantie heb ik als ontbijt bijna iedere dag een fruitsalade gegeten. Ik vind het heel leuk om nieuwe soorten te ontdekken en dit heb ik dan ook zeker gedaan! Zo heb ik papaja, mangosteen, dragonfruit en ‘snake fruit’ gegeten. Verder ook veel meloen soorten en banaan.

Avondeten
Rijst zie je in bijna ieder gerecht uit de Indonesische keuken terug. Gelukkig vind ik dat heerlijk en heb ik dat dus ook vaak gegeten op vakantie! Bijna overal was er keuze tussen tofu en tempé. Zo heb ik regelmatig nasi goreng, gadogado en nasi campur (allemaal de veganistische varianten natuurlijk) gegeten.

Eenmaal thuis heb ik nasi goreng nog eens nagemaakt en dat was zo lekker! Het voelde of ik weer een beetje terug op Bali was. De rijst kun je het beste al een dag van tevoren koken. Bij nasi goreng wordt de rijst gebakken en als je dit net gekookt hebt, is het nog niet droog genoeg. Ook de tofu heb ik de dag van tevoren al gemarineerd. Op die manier trekken de smaken beter in de tofu. Ik kies altijd voor een biologische variant, want die zijn niet genetisch gemanipuleerd.

Ingrediënten nasi goreng 4 personen
– Gekookte rijst voor 4 personen
– 0,5 Spitskool
– 1 Paprika
– 1 Prei
– 1 bakje Taugé
– 1 Ui
– 2 teentjes Knoflook
– 1 tl Sesamolie (kan eventueel ook ander soort olie zijn)
– 1 tl Sambal
– 2 el Sojasaus
– 1 el Citroen
– 1 blok tofu

Marinade tofu:
– 6 tl sojasaus
– 2 tl citroensap
– 1 geperst teentje knoflook
– 1 tl sambal

 

Bereiding tofu:
Voordat je begint met het in stukjes snijden van de tofu, moet je eerst zo veel mogelijk water eruit krijgen. Dan kunnen de smaken beter intrekken. Ik doe dat door het blok tofu in een schone theedoek te wikkelen en er een stapel boeken op te leggen. Dit laat ik even staan, waardoor het meeste vocht eruit wordt gedrukt.

Snij het blok dan in kleine stukjes. Meng de ingrediënten voor de marinade in een bakje en doe de tofu daarbij. Doe de deksel erop en schud totdat de marinade over alle tofu heen zit. Laat dit het liefst een nacht in de koelkast intrekken.

Bereiding nasi goreng:
Snij alle groenten in stukjes en bak deze (behalve ui en knoflook) op hoog vuur met wat olie in een pan gaar.

Doe de sesamolie, sojasaus, citroensap en sambal in een andere koekenpan of wok. Doe de ui en knoflook erbij en fruit dit aan. Als het mooi gekleurd is, doe dan de rijst erbij en meng alles goed door elkaar. Laat dit een paar minuten bakken. Blijf wel roeren, want het kan snel aanbranden.

Doe de groenten en rijst in een pan, meng dit door elkaar en hou het op een laag pitje warm. De tofu kun je in de lege pan bakken. Persoonlijk vind ik het lekker als het een beetje krokant wordt, maar kijk vooral hoelang je het wilt roerbakken. Hou je van zachte tofu? Dan kun je de tofu ook bij het bakken van de groenten toevoegen.

Doe alles op een bord en eetsmakelijk!

Snacks
Zoete tussendoortjes vind ik echt heel lekker. Ik heb een nieuwe snack ontdekt: havermout repen, die super makkelijk zijn om te maken en waar je de hele week (in theorie haha) van zou kunnen eten.

Ingrediënten havermoutrepen
– 4 rijpe bananen
– 300 gram havermout
– 4 el pindakaas (ik gebruik deze )
– 180 gram rozijnen
– 2 medjoul dadels
– Optioneel: 3 el kokosolie (om het smeuïger te maken)

Bereiding
Doe de bananen, dadels, kokosolie en pindakaas in de keukenmachine en mix het tot een glad geheel. Nu kan de havermout erbij. Laat dit even draaien tot de havermout er doorheen gemengd is, maar je nog wel de structuur van de havermout ziet. Roer de rozijnen er doorheen.

Schep het beslag in een brownie bakblik (cake blik kan natuurlijk ook) en zet het voor ongeveer een half uur op 180 graden in de oven. Laat het afkoelen en snij het in stukjes of plakjes.

Misschien is het je opgevallen dat ik dit keer geen kopje lunch heb geschreven. Dit komt omdat ik op Bali zowel ’s middags als ’s avonds warm gegeten heb en toen ik thuis kwam, ik heb vaak de restjes van de avond ervoor op gegeten. Vandaar! 😊

Heb jij een favoriet plantaardig gerecht? Deel hem hieronder, ik ben benieuwd!

Liefs Esther

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.