5 tips om vaker plantaardig te eten

Zoals je misschien al in mijn vorige artikelen over plantaardig eten hebt kunnen lezen, eet ik al ruim anderhalf jaar veganistisch. De overgang naar dit voedingspatroon is bij mij stap voor stap gegaan. Sommige mensen die ik spreek, hebben het idee dat plantaardig eten vooral erg moeilijk is en je niets meer kunt eten. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat gelukkig helemaal niet het geval is! Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor een plantaardige keuze, wat je vervolgens ook terug ziet in de winkels. Er komen wekelijks nieuwe plantaardige producten bij! In dit artikel deel ik vijf tips met jullie hoe je vaker plantaardig kunt eten. Want zelf alle kleine beetjes helpen!

Vervangen
Vooral wanneer je net begint met vaker plantaardig eten, kan het fijn zijn om producten die je nu al eet, te vervangen door plantaardige alternatieven. Eet je op je brood altijd vleeswaren of kaas? Vervang dat eens voor een plantaardig alternatief! De vegetarische slager heeft meerdere opties! Andere plantaardige producten voor op brood zijn geprakte avocado, hummus, pindakaas en jam. Probeer verschillende producten uit en kijk wat jij lekker vindt! En doe eens in plaats van koemelk, plantaardige melk (zoals sojamelk of amandelmelk) door je gerecht. Het verschil zul je niet proeven.

Eet meer groenten
Door groenten toe te voegen aan je maaltijd, krijg je meer goede voedingsstoffen binnen. Je voegt op deze manier meer plantaardig eten toe in eerste instantie, waardoor er minder ruimte over blijft voor dierlijke producten in het gerecht. Doe bijvoorbeeld eens wat sla, komkommer, tomaat en/of kiemen erbij op brood. Maak je een fruit smoothie in de ochtend? Gooi er wat spinazie doorheen, dat proef je helemaal niet! 😉 Leg je pasta volgende keer op een bedje van sla en komkommer. Zo krijg je ongemerkt een hele hoop extra groenten binnen op een dag, zonder hele grote veranderingen.

Thuis beginnen
Het makkelijkste is om (in het begin) eerst thuis vaker plantaardig te eten. Bedenk je voordat je boodschappen gaat doen, wat je deze week eens plantaardig kunt kopen. Ik kijk bijvoorbeeld welke groenten er in het seizoen zijn en probeer een paar keer per maand een nieuw gerecht of product uit. Google is je vriend! Zoek eens op ‘veganistisch of plantaardig recept’. Wat ik ook wel eens doe als ik heb bedacht met welke groente soort ik een recept wil maken (bijvoorbeeld spinazie) is zoeken op ‘veganistisch recept spinazie’. Dan heb je meteen meer een richting.

Gebruik basis recepten
Wat moet ik vanavond nou weer eten? Soms heb je echt even geen inspiratie. Dan zul je snel iets kiezen wat gemakkelijk is of een recept dat je vaak maakt. Wanneer je regelmatig dierlijke producten eet, zal dat gerecht dan waarschijnlijk ook iets dierlijks bevatten. Bedenk voor jezelf drie gerechten die jij leuk vind om te maken en die jij echt lekker vindt. Kijk eens of je die plantaardig kunt maken. Eet jij bijvoorbeeld graag pasta bolognese? Zoek een online naar vegan pasta bolognese dan! Met kleine aanpassingen kun je het gerecht helemaal plantaardig maken. En door drie vaste recepten te hebben, hoef je ook minder na te denken over wat je nou moet klaar maken. Zelf probeer ik wekelijks een ingrediënt uit het recept te verwisselen. Zo maak regelmatig gevulde paprika. De ene keer met rijst, zwarte bonen en champignons. De andere keer met rijst, linzen en courgette bijvoorbeeld! Zo hoef ik niet te veel na te denken en eet ik toch plantaardig en gevarieerd!

Wees trots op iedere stap
Ik vind dat alle stapjes helpen, voor zowel je eigen gezondheid, het dierenwelzijn en voor het milieu. Als jij nog niet of helemaal niet van plan bent om volledig plantaardig te eten, laat dan gewoon eens één keer per week dat stukje vlees weg. Dat helpt ook al, want stel dat iedereen dat zou doen in Nederland. Dat zou toch al bijna 17 miljoen stukjes vlees per week schelen!! Kijk waar jij je goed bij voelt, dat is het belangrijkst!

Heb jij nog een goede tip om vaker plantaardig te eten? Laat het mij hieronder weten!

 


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.