Wat ik eet op een dag

Een vraag die ik krijg sinds ik veganistisch ben gaan eten is: ‘Maar krijg je dan wel alle juiste voedingsstoffen binnen? Loop je geen tekorten op?’ Ik kan de vraag zeker begrijpen, ik schrap toch best veel producten uit mijn dieet. Gelukkig hoeft je helemaal geen tekorten op te lopen als je veganistisch eet, integendeel ben ik van mening!

Ik heb veel research gedaan naar veganisme en plantaardig eten, want ik wilde natuurlijk ook niet her risico lopen dat ik tekorten zou krijgen aan belangrijke voedingsstoffen. Ook binnen het veganisme heb je verschillende ideeën over welke voedingsmiddelen gezond voor je zijn en hoeveel je daar dagelijks van binnen zou moeten krijgen. Zelf sta ik helemaal achter de ideeën van Dr. Michael Greger. Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar voeding en heeft het boek ‘Hoe overleef je’ geschreven. Hierin beschrijft hij wat je dagelijks allemaal nodig hebt aan voedingsmiddelen. Hij gaat uit van een ‘whole food, plantbased diet’, dit houdt in dat je plantaardig eten eet dat zo onbewerkt mogelijk is. Hij zegt dat als je de ‘daily dozen’  eet, je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt. De enige uitzonderingen die je niet via voeding kunt binnen krijgen en moet supplementeren zijn vitamine B12 en vitamine D (als je weinig zonlicht ziet op een dag, wat in Nederland vaak het geval is).

Dr. Greger heeft ook een (gratis) app gemaakt, waarin heel overzichtelijk staat wat je per dag nodig hebt. Je kunt deze vakjes met één klik aanvinken. Zelf heb ik wel eens eet dagboekjes bijgehouden, maar na een halve dag was ik daar al klaar mee. Deze app is voor mij echt een uitkomst. Het kost amper tijd om in te vullen, ik meet geen eten af maar doe het een beetje op gevoel en aan het eind van de dag heb ik overzichtelijk voor mijzelf of ik alles heb gegeten wat mijn lichaam nodig heeft. Natuurlijk lukt het mij niet om dagelijks alle producten af te vinken, maar ik ben een stuk bewuster geworden door de app en daardoor eet ik over het algemeen al een stuk gezonder.

In het artikel ‘De verschillen tussen veganistisch en plantaardig’ heb je kunnen lezen wat de verschillen zijn hier tussen. Omdat ik zelf zoveel mogelijk probeer te eten volgens de ideeën van Dr. Greger, zal ik mijn eetpatroon vaker omschrijven als plantaardig in plaats van veganistisch.

Zelf vind ik het altijd heel leuk en inspirerend om te zien wat andere mensen allemaal op een dag eten. Daarom heb ik zelf ook bijgehouden wat ik op een dag heb gegeten. Iedere dag ziet er natuurlijk iets anders uit, dit is een dag dat ik vrij was en thuis het eten kon bereiden.

Ontbijt
Nadat ik ben opgestaan drink ik altijd eerst een of twee glazen water. Op die manier komt je verteringssysteem op gang.
Ik probeer altijd zo gezond mogelijk te ontbijten, omdat ik dit vrijwel altijd thuis doe. Als ik dan overdag spontaan andere plannen maak voor eten, dan heb ik een groot deel van de ‘daily dozen’ al gehaald en is het niet erg als ik dan wat minder gezond eet.

In de zomer drink ik vaak een grote groene smoothie. De groenten erin proef je helemaal niet! Vandaag zat daar het volgende in:

  • Een glas water
  • Een eetlepel lijnzaad
  • Twee handen spinazie (rauw)
  • Twee bananen
  • Een nectarine
  • Wat gemalen kurkuma

Met deze smoothie heb ik al negen vakjes kunnen afvinken voor vandaag! Daarna heb ik een B12 supplement genomen (nog een vinkje!) en aangezien ik even in de zon wilde zitten vandaag, sla ik het vitamine D supplement over.

Lunch
Tot de lunch ben ik verzadigd. Ik neem dan twee volkoren boterhammen met zelf gemaakte hummus. Wanneer het lukt, probeer ik hummus zelf te maken. Het is binnen vijf minuten klaar en er zitten geen onnodige ingrediënten in. Dit lukt niet altijd en dan neem ik ook gewoon kant en klare uit de winkel (maak het makkelijk voor jezelf 😊). Op de boterham heb ik wat sla gedaan. Daarbij drink ik een glas water.

Hummus is gemaakt van kikkererwten en deze vallen onder de categorie ‘bonen’. Ik smeer op beide boterhammen een dikke laag, waardoor ik twee vinkjes van bonen kan afvinken. (zes vinkjes totaal)

Tussendoor
Rond een uur of vier heb ik altijd trek. Ik neem een schaaltje met kersen en twee rijstwafels met pindakaas. Daarbij drink ik een glas water. (vijf vinkjes totaal)

Avondeten
Ik had geen zin om te koken vandaag. Gelukkig kook ik vaak dubbel, waardoor ik altijd iets in de vriezer heb liggen. Ik drink een glas water en eet een curry die ik zelf gemaakt heb met onder andere de volgende ingrediënten:

  • Rijst
  • Kikkererwten
  • Zoete aardappel
  • Aubergine
  • Tomaten passata
  • Kokosmelk
  • Kruiden
  • Ui & knoflook

Hierdoor kan ik nog eens vier vakjes afvinken.

Snack
Ik kan soms aan het eind van de dag echt nog zin hebben in een snack. Omdat het weekend is neem ik een bakje naturel chips. Ik heb vandaag genoeg gezonde voedingsstoffen binnen gehad en ik ben van mening dat balans belangrijk is! Daarbij neem ik een glas water.

Totaal
Dr. Greger’s daily dozen bestaat uit 26 vakjes (inclusief supplementen). Vandaag heb ik hiervan 24 vakjes kunnen afvinken. Zoals ik al eerder aangaf, is iedere dag anders en zitten er ook echt wel eens dagen bij dat ik de helft van de vinkjes niet eens kan afvinken. Maar ook daarin denk ik dat balans belangrijk is.

 

Eet jij iedere dag iets anders of heb je bepaalde gerechten die wekelijks terug komen? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.